Förlossningsberättelse

Jag vaknade på onsdags morgonen runt 4 (som ni vet). Visste inte riktigt hur jag skulle tolka sammandragningarna, tänkte att "äsch! så här har det ju varit från och till jag måste säker bara bajsa 100 ggr sen är det över" ja, jag trodde alltså mer det var magknip än sammandragningar först.

När jag sedan runt halv 8-8 fick tid över till att börja klocka så fattade jag att det visst var sammandragningar, och jag hoppades bara på att det skulle fortsätta och inte stanna av, vilket det inte gjorde.

Vid 16 tiden när min pappa skulle hämta upp Tyra så bestämde jag att även vi (jag och Carl) skulle åka iväg, förlossningen nästa! Jag ville inte längre vara hemma. Kände att jag behövde komma upp och få reda på hur mycket jag öppnat mig och hur länge jag möjligen hade kvar. Kände även att jag ville komma upp i tid så jag hade möjlighet att få all smärtlindring som jag ville ha, för vem fan vill ha ont?!

16:20 fick vi komma in på ett undersökningsrum, då kom sammandragningarna med 3 min mellanrum. CTG sattes och vi kunde följa bebisens och min kurva. Carl var snäll och berättade när jag skulle få en sammandragning (som om jag inte kände det själv) och konstaterade att nu kom dem faktiskt med ca 2 min mellan. Nu var det faktiskt riktigt jobbigt, dem kom så tätt och med sån kraft! Barnmorskan kom in runt 17, så skulle hon undersöka mig. Det gick som en dans och gjorde inte ont alls som jag hört många säga. Jag kikade på henne och bara väntade mig att hon skulle säga "Du är bara öppen 2 cm, så du kan åka hem igen" men det gjorde hon inte! Jag var öppen mellan 6-7 cm. Hon kände hur det tryckte på under en värk och det tryckte på ordentligt sa hon, och det kände jag även själv.

17:20 trillade vi in på vårt förlossningsrum. Jag hade önskemål om att få bada så barnmorskan började tappa upp ett bad och jag hoppade i 17:30. Vattnet hann inte ens fylla hälften av badkaret för ens jag sa "Jääävlar vad det trycker pååå nu!" och barnmorska ville ha upp mig i sängen med en gång! Jag torkade mig, fick på mig en snygg rock och la mig på sängen. Hon undersökte mig, öppen 10 cm! Barnmorska frågar mig om jag vill ha hjälp på traven i och med att det trycker på så (och jag känner måste få börja krysta nu), och det ville jag! Hon sätter en elektrod på Lilly som även gör att vattnet går då är kl 17:55. Runt 18 får jag äntligen börja krysta för dem hunnit med alla sina förberedelser. Jag får veta att jag mellan krystvärkarna får använda lustgasen vilket hjälpe mig massor, det blev så avslappnat och jag kände att jag hade kontroll och kraft sparad till att krysta. Jag krystade så jag var lila om näsan sa Carl. 18:20 var hon ute på en krystvärk. Man skulle kunna tro att jag sprack mossor i och med att det gick så fort, men inte ens det gjorde jag. En bristning fick jag som syddes.

Jag måste säga en sak. Att förda barn det var lätt som en plätt. Helt ärligt tyckte jag inte alls att det gjorde ont och sammandragningarna var inte hälften så jobbiga som jag trodde att dem skulle vara. Jag hade fått för mig att det skulle göra ont i rygg och svank i ben och hela kroppen men nej, faktiskt inte. Man ska helt enkelt inte lyssna på andra! Jag är jättenöjd med min förlossning och över min insats! Och tänk, det enda jag behövde var lustgas i 20 ynka minuter, jag som trodde att jag skulle behöva varenda drog som fanns!

En sak till måste jag bara så sagt, jag tycker detta efter, alltså smärtan man har nu utanpå underlivet är värre en hela förlossningen! Mjäkig kanske? Nja, utan en tår har jag fött ett barn, men jag gråter nästan varje nång jag skall kissa.


pigg och glad efter förlossningen!


Kommentarer
Postat av: Annie

Låter som en jättefin förlossning.

Jag knarkade lustgas i nästan 12 timmar! :P

Håller verkligen med om underlivet, för jävligt när det är svullet och ömt och att kissa var ju för fan ett helt projekt.. usch!

Lycka till med allt nu..:D

2010-10-29 @ 21:52:58
URL: http://anniemolarin.blogg.se/
Postat av: Nikki

Fan vad smidigt det låter som att du hade det. En annan skrek och trodde jag skulle dö. hehe :D

2010-10-29 @ 22:15:46
URL: http://nikkilili.blogg.se/
Postat av: Lulu

Vad kul att hon äntligen är ute :D Och skönt att det verkade vara en smidig förlossning. Alla har nog olika ont, och tur är väl att det var mindre smärtsamt för som du säger är det ju vissa som har skitont. Söt liten tjej hon är!

2010-10-29 @ 22:38:54
URL: http://luluscastle.blogspot.com
Postat av: Johanna

Åh vilken fin berättelse! Sitter med tårfyllda ögon. Visst är förlossningen en piss i havet, när det kommer till själva smärtan, jämfört hur man känner sig efteråt. (I underlivet) Jag kan trösta dej med att underlivet läker snabbt! Så jag hoppas du slipper ha ont allt för länge. Kramar till dej och lilla Lilly!!

2010-10-30 @ 10:23:57
URL: http://krakunge.blogg.se/
Postat av: Karin & Märta!

Jag sa ju det! Du är bäst! <3

2010-10-30 @ 20:45:31
Postat av: Hanna

Åååå vilken fin berättelse Anki :-D Du är superduktig!!! Underbart att läsa <3

2010-10-31 @ 09:52:35
Postat av: Amalia

Å vad skönt att läsa att det gick så bra! så glad för er skull! :) Äntligen en lugnande berättelse ;)

kram

2010-11-01 @ 08:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0