Separationsångest och sömnproblem

Barn kan reagera väldigt olika på att börja förskolan.
En av Tyras reaktioner har blivit "separationsångest" i samband med läggningen. Hon vill absolut inte längre sova ensam, och speciellt inte i sin egen säng! Varje kväll är det gråt när jag säger att det är dags att göra kväll. "- Inte ila egen täng!" (inte vila egen säng, hon säger vila istället för sova) hulkar hon fram mellan gråt som vara 10-20 min... oftast.

Vad gör man då? Jag har vissa kvällar förklarar för henne att hon ska sova i sin säng, alla barn gör det. Att alla har en egen säng, även mamma och pappa. När vi gått igenom alla människor hon känner och vet om, och att de har egna sängar brukar det oftast gå bättre medan vissa kvällar säger jag ingenting när hon börjar snyfta. För att skona Tyra (och mig) har jag istället för att hon själv får somna i sin säng med galet separationsskrik lagt ner henne när hon sover.

Ja, men det är väl inget kanske många tycker, "så gör ju jag också". Men då till punkt 2. Detta har istället medfört att Tyra vaknar mellan 3-4 ggr per natt och skriker efter mig. Jag måste då gå upp ge henne nappen och säga att hon ska sova i sin säng för det är natt. Oftast räcker det men vissa nätter har det varit skrik och gråt efter mig och att framför allt att få sova bredvid. Hon har alltså slutat att ta nappen själv och somna om på egenhand, som hon alltid gjorde förut.

Puh! Det är en tråkig sits att hamna i när hon fortfarande envisas med att gå upp vid 6 även fast hon är toktrött pga. nattens bravader. Hon blir grinig och trött efter bara någon timma vilket gör det svårare för henne på förskolan. Man känner ju själv att det är slitsamt att vakna mellan 3-4 ggr per natt.

Undrar bara hur länge detta ska pågå. När man haft felfria nätter så länge så blir en sån här saker som ett slag i ansiktet, faktiskt!

Jobbiga saker detta med sömnen.


Så här ligger vi i soffan varje kväll


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0