Gotte

Jag bakar, bakar och bakar, och ingen äter! Jag ger bort mina kakor, muffins och andra godsaker för ingen kommer hit och fikar, eller rättare sagt för att Carl och Tyra inte vill ha (och för jag måste minska på sockerintaget!) Det har bllivit lite av en grej att jag och Tyra bakar varje torsdag och för någon torsdag sedan så bakade vi stora tigermuffins med choklad bitar i. MUMS!


Jag valde att ta en kärleksmums smet!

5 st ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao
300 g smör
2 dl
vatten el möjlk
(hackad choklad i den mängd du själv vill!)

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och strösocker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver och i en skål. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten. Häll över hälften av smeten i en annan bunke. Blanda i kakaon och den hackade chokladen i den ena smeten. Fyll formarna med 2/3 av både den ljusa och mörka smeten, dra ett varm med toppen av en sked så smeten blandar sig.
Grädda i cirka 20 minuter (beroende på muffins fomens storlek), prova med en sticka. Låt svalna.

Och om man har någon som uppskattar bakverk så kan man ju alltid göra en trevlig chokladtopping!


Kommentarer
Postat av: Anna

Nu vet jag vad jag ska baka näst!

2011-04-21 @ 14:09:06
URL: http://luene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0