En skola som ser ditt barn

Jag gillar verkligen Tyras förskola. Jag tycker oftast personalen tar till sig om de synpunkter man har. Som för ett litet tag sedan frågade jag om Tyra var med i 3-årsgruppen dem har på hennes avdelning (där de arbetar lite mer med montessorimaterial, och har arbetsstund på ett liiite annat vis än på småbarnsavdelningen). Men det var hon inte. Jag undrade varför, hon är ju ändå snart 3 år och ligger ganska så mycket "före" de andra barnen.

Det kändes helt fel att ha henne kvar hos "småbarnen", medan dem i hennes ålder gick iväg på 3-års verksamhet. Bara 2 veckor senare får vi höra på lite omvägar att dem tänker låta Tyra börja 3-årsgruppen, med det samma också. Hon platsade helt klart där, inget snack om saken!

Visst är det skönt när personal möter en på ett så bra vis, och framförallt möter Tyra, även om hon egentligen inte ska gå med pga. hennes ålder! Men dem märkte nog att Tyra är en tjej som behöver lite nya utmaningar. Att vara kvar bland bebisar som varken kan gå eller prata är inte direkt stimulerande för en snart 3-åring. Jag hoppas att hon kommer trivas med de "äldre" barnen (löjligt, bara för dem är födda 08... vissa är födda så sent som 28 december!) Och jag hoppas att hon kanske lär sig att ta saker och ting med ro och hitta lite mer tålamod. Det ska nog gå bra. Haha, på något vis känns det som hon börjat "skolan".

"Som Montessoriskola tror vi på en pedagogik som uppmuntrar barnets/elevens medfödda nyfikenhet..." Detta är stulet rakt av från skolans webbsida. Inte alltid man kan ge skolor cred för att de ser till barnens egenskaper. I många fall är det nog snarare tvärtom, tråkigt men sant! Som sagt, en skola som ser ditt barn! Jag tycker vekligen alla borde göra ett aktivt val när man sätter sina barn på förskola, och inte bara välja de alternativ som är närmst.

Och sedan vill jag påpeka att detta är något Tyra också vill. Hon har själv sagt att hon inte vill leka med småbarnen!



lägga pussel är väl inte så svårt... vi måste nog köpa med fler bitar
(förresten, jag fyndade rejält när jag köpte pusslet! 10:- på Citygross!)


Kommentarer
Postat av: Nikki

Innan vi sökte till Hwila så kollade jag runt lite och tyckte inte att det fanns någon större anledning att välja en annan förskola med "special"-pedagogik. Först vart jag skeptisk när hwila fick plats på en helt ny förskola men det känns faktiskt bra även fast det är en kommunal förskola. Jag tycker att de ser varje barn i Hwilas barngrupp där också. De större barnen (typ Hwila och några tycken till) som är lite mer utvecklade i språk och motorik får ha egen samling och gå till skogen tillsammans och de "slipper" småbarnen (som å andra sidan bara är några månader yngre och även en del som är lika gamla). De får utrymme med varandra för att få den stimulans de behöver. Alla barnen på Hwilas förskola är mellan 1-2,5 år. Hwila är tredje äldst, Men det är typ bara hon och en flicka till som pratar mer än bara tre ordsmeningar. Ibland känns det tråkigt att det inte finns några större barn som kan "lära" Hwila mer. Men det är där personalen faktiskt gör ett jättebra jobb. Jag känner inte att Hwila stnannar i språkutvecklingen trots att det bara finns en flicka till som kan prata så bra som hon. Likaså med motorik osv.. Men det är fan en djungel det där. Man vill ju bara sitt barn det ALLRA ALLRA BÄSTA!



Fin Tyra! :)

2011-11-08 @ 15:54:16
URL: http://nikkilili.blogg.se/
Postat av: Andréa

Barn i hennes ålder behöver mer utmaningar än att vara med små "bebisar" hela dagarna.

Även om inte alla är jättesmå så är det ändå så att dom stora barnen blir ännu större av att vara med barn som är äldre.

När hon sen kommer till syskonsvdelningen hos oss kommer du oxå se stor skillnad, kanske ännu mer "kan själv" ;)



Kram

2011-11-08 @ 17:40:46
URL: http://smultronstalllet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0