Massor med inlägg i samma tema!

17 Ferbruari

testet sattes 13 ferbuari


Jag är visst gravid igen! Jag har officiellt vetat det i 5 dagar, för det var då hemmatestet visade ett +.
Innan dess var det mer än starka misstankar, vad ska jag säga? Jag kände det på mig, i mig och utanför mig! Neeej, jag har inte fått någon mage och jag veeet man kan inte känna fostret så här tidigt, jag syftade mest på mina humörsvängningar och lite annat!

Jag ska inte påstå att jag är förvånad eller att det är så där jätteinplanerat som med Tyra. Vi hade faktiskt kanske "hoppats" mer på att jag skulle bli gravid om 1-2 månader, enbart för att Tyra ska få bli lite äldre och närma sig sin 2 årsdag. Men helst skulle bebisen komma bara en månad innan hon fyller 2 för då får jag behålla min multibra föräldrapenning som jag har nu, efter 2 årsdagen så försvinner den och jag blir grundad på det lägsta som är i princip igenting.

Jaja, nu låter det som vi skaffar barn enbart för pengarna men det gör vi ju självklart inte! Men samtidigt så är det ju bra att ha det gott ekonomisktställt och kunna välja sin inkomst för månaden istället för att skrapa ihop alla dagar (pengar) man kan få!

Vi är i alla fall glada. Mest Carl tror jag och minst Tyra för hon förstår ju inte. Jag är mest orolig, för allt! Missfall, vilken vagn ska vi ha, tänk om det är tvillingar (vi har det i släkten på BÅDA sidor), vart ska vi bo i stan med hiss, kommer jag klara att vara "ensam" med två barn (Carl jobbar ju heeela tiden), undrar hur Tyra blir... blabla, tankarna bara snurrar som hos vilken gravid tjej som helst!

Vi får helt enkelt låta tiden utvisa och se vad som sker!

20 Februari v. 7 (6+0)

* Första dagen for din senaste mens var 09-Jan-2010
* Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 16-Oct-2010 (Vågens tecken)
* Du är gravid i vecka 6+0 (läs mer).
* Bebisen är c:a 7 mm. *
* Du har klarat av 15% av graviditeten.
* Du har 237 dagar till förlossningen.
* Din första trimester varar från 09-Jan-2010 till 09-Apr-2010
* Din andra trimester varar från 10-Apr-2010 till 08-Jul-2010
* Din tredje trimester varar från 09-Jul-2010 till 16-Oct-2010

Jag byter visst veckor på lördagar ser det ut som, enligt blimamma.se i alla fall, enligt growingpeopel.se är fredagar. Då är det i alla fall bara 6 veckor kvar tills man kan göra det "officiellt". Vi har valt att vänta så länge.

Denna veckan händer det ju en del viktiga saker för bebisen i magen också bl.a. börjar hjärtat att slå! Hoppashoppas det börjar slå och allt funkar! Jag är verkligen jätteorolig för att det ska bli som första gången jag var gravid, då fick jag ett MA (missed abortion), gick så långt som v. 13+4, snacka om chock när doktorn sa att kroppen bara glömt att stöta ut det för 7 veckor sedan! Det konstiga var att allt fanns och växte i magen förutom en bebis... blä riktigt obehagligt vad kroppen kan spela en för spratt! Den gången mådde jag inte det minsta illa, och det gör jag egentligen inte nu heller (bara när jag går för länge utan att äta och lite på kvällen) men verkligen inte som med Tyra. Men det är väl en väldigt liten grund till att oroa sig, vissa mår ju helt enkelt inte illa. I stället har jag blivit välsignad med halsbränna och andfåddhet, hellre det än illamående i alla fall!

Annars så har jag en del växtvärk och när jag sitter på knä och lägger överkroppen ner mot golvet så känner jag faktiskt att något tar emot där inne, redan! Det är kul att känna att det känns rätt, även om man är ett ständigt nervvrak!

1 Mars v. 8 (7+2)

* Första dagen for din senaste mens var 09-Jan-2010
* Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 16-Oct-2010 (Vågens tecken)
* Du är gravid i vecka 7+2 (läs mer).
* Bebisen är c:a 13 mm. * Du har klarat av 18% av graviditeten.
* Du har 228 dagar till förlossningen.
* Din första trimester varar från 09-Jan-2010 till 09-Apr-2010
* Din andra trimester varar från 10-Apr-2010 till 08-Jul-2010
* Din tredje trimester varar från 09-Jul-2010 till 16-Oct-2010

6 Mars v. 9 (8+0)

* Första dagen for din senaste mens var 09-Jan-2010
* Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 16-Oct-2010 (Vågens tecken)
* Du är gravid i vecka 8+0 (läs mer).
* Bebisen är c:a 17 mm. *
* Du har klarat av 20% av graviditeten.
* Du har 223 dagar till förlossningen.
* Din första trimester varar från 09-Jan-2010 till 09-Apr-2010
* Din andra trimester varar från 10-Apr-2010 till 08-Jul-2010
* Din tredje trimester varar från 09-Jul-2010 till 16-Oct-2010

Veckorna tickar på och jag är fortfarande ganska blessed med inget illamående. Det kommer lite då och då och är faktiskt inte så kraftigt när det väl smäller in, så jag kan nog inte klaga! Däremot är jag konstant trött! Att gå i ide hade varit det ultimata! Men näe, inget ide när man har barn det blir sova en gång om dagen istället.

Jag är uppsvullen som en ballong på magen till kvällen, ser ut som en v. 20+ mage och alla tycker nog att jag är fet (are...). Och jag antar att jag är det när kvällen kommer i alla fall. Hunger på kvällen är också något som slår in, helst pizza och andra onyttigheter ska det vara. Så är det faktiskt mer eller mindre hela tiden, ONYTTIGT är det ända jag vill ha! Fast när jag väl ätit det mår jag illa. Det är en riktigt balansgång det här, jag har verkligen inte kommit underfund med vad jag kan äta, hur och när... detta kommer helt klart sluta i att jag blir gigantiskt fet, tack!

8 Mars

Inskrivning hos MVC, jag fick Ann, min förra BM. Hon kan vara en av de bästa människorna jag vet så jag är nöjdare än nöjdast! Jag har redan hunnit traska upp på mina kiloN...1 kg, jag är bara i vecka 9! Det måste bero på mina dåliga vanor... som MÅSTE ändras!
Allt var normalt som förra gången, fick fylla i alla löjliga papper och vi pratade lite allmänt. Nu har de visst ändrat så man har inskrivningen 2 ggr så mitt nästa inskrivningsbesök infaller den 31 mars, ett tag kvar. Faktiskt 3 veckor exakt och då kommer jag att vara i vecka 12 (11+ något). Jag fick även en tid för UL som nu visst ska ske i veck 20. HALLÅ!? Vecka 20...det är ju år tills det är vecka 20! Jag ska nog fixa mig en tidigare tid för UL nånstans, jag är allt för nojig för allt...

11 Mars

Helst av allt vill jag bara gråta och sova... hela tiden! Igår mådde jag illa kanske 80% av dagen, vilket inte var helt OK. Har även de sista dagarna vaknat med huvudvärk, man vill ju inte direkt knapra piller varje dag. Ondacirkeln typ. Det kanske kan vara järnbrist? Det skulle inte förvåna mig. Jag äter faktiskt jättekasst denna gången mot förra, med Tyra fick jag järnbrist i vecka 30 typ...

13 Mars v. 10 (9+0)

* Första dagen for din senaste mens var 09-Jan-2010
* Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 16-Oct-2010 (Vågens tecken)
* Du är gravid i vecka 9+0 (läs mer).
* Bebisen är c:a 23 mm. *
* Du har klarat av 22% av graviditeten.
* Du har 216 dagar till förlossningen.
* Din första trimester varar från 09-Jan-2010 till 09-Apr-2010
* Din andra trimester varar från 10-Apr-2010 till 08-Jul-2010
* Din tredje trimester varar från 09-Jul-2010 till 16-Oct-2010

Det säger bara ticktackticktack!

Idag är det ingen vanlig dag det är Ankis födelsedag!

Denna lördag ska jag ut och om bara någon minut ska jag till Knalleland och inhandla alkohol. Mmm, jag ska köra alkoholfri öl men jag ska dricka den som om det vore alkohol i, alltså det kommer bli en 14:z fylla idag.

Lång historia kort, jag har sedan flytten till Oslo lovat att jag ska gå ut med mina tvillingar men det har alltid och då menar jag ALLTID kommit upp något i mellan, som denna gången också! Så istället för att ännu en gång göra mina vänner besvikna går jag med och har kul med alkoholfri öl. Min smarta ide är att ta bort etiketten på flaskorna så vet INGEN att den är alkoholfritt, jag är så smart!

Grattis till mig och min smarta hjärna!

17 Mars

Så jävla puckad! Jag har sedan mitt positiva test käkat folsyra som jag hade kvar sedan jag väntade Tyra, trodde jag! Det har visat sig, eller ja jag kom på att... det är JÄRNtabbletter!  Inte konstigt att jag är ständigt hård i magen! Herregud alltså, hur dum får man vara!? Det konstiga är att även om jag käkar järn är jag ständigt trött… måste ju helt enkelt bara vara denna första trötthet som är…

Idag blir det apoteket och inhandla folsyra!

22 Mars v. 11 (10+2)

* Första dagen for din senaste mens var 09-Jan-2010
* Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 16-Oct-2010 (Vågens tecken)
* Du är gravid i vecka 10+2 (läs mer).
* Bebisen är c:a 34 mm. *
* Du har klarat av 26% av graviditeten.
* Du har 207 dagar till förlossningen.
* Din första trimester varar från 09-Jan-2010 till 09-Apr-2010
* Din andra trimester varar från 10-Apr-2010 till 08-Jul-2010
* Din tredje trimester varar från 09-Jul-2010 till 16-Oct-2010

ticktack IGEN! Snart kan bomben droppas!

27 Mars v. 12 (11+0)

* Första dagen for din senaste mens var 09-Jan-2010
* Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 16-Oct-2010 (Vågens tecken)
* Du är gravid i vecka 11+0 (läs mer).
* Bebisen är c:a 40 mm. *
* Du har klarat av 27% av graviditeten.
* Du har 202 dagar till förlossningen.
* Din första trimester varar från 09-Jan-2010 till 09-Apr-2010
* Din andra trimester varar från 10-Apr-2010 till 08-Jul-2010
* Din tredje trimester varar från 09-Jul-2010 till 16-Oct-2010

"Sista veckan" nu. Sedan känns det OK att berätta för omgivningen. Fast oron ligger och gnager varje dag "tänk om det inte finns något där inne, tänk om inte!". Därför har jag fixat det, eller ska fixa det på onsdag! Hoppas UL:et visar att det finns en liten plutt där inne med ett hjärta som slår och att allt annat ser fint ut.

Annars i allt denna hemlighetshållandet så börjar jag bli knubbig på magen. Liksom fettet som ligger utanpå växer utåt vilket resulterar i att jag just nu ser ganska så fet ut på magen bara. Men sanntidigt kan/orkar jag inte gå och hålla inne magen heller, det tar emot och känns allmänt obehagligt, så just nu blir det lite extra stor kläder för att dölja mitt tjockis stadie, haha!
  • Första dagen for din senaste mens var 09-Jan-2010
  • Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 16-Oct-2010 (Vågens tecken)
  • Du är gravid i vecka 11+0 (läs mer).
  • Bebisen är c:a 40 mm. *
  • Du har klarat av 27% av graviditeten.
  • Du har 202 dagar till förlossningen.
  • Din första trimester varar från 09-Jan-2010 till 09-Apr-2010
  • Din andra trimester varar från 10-Apr-2010 till 08-Jul-2010
  • Din tredje trimester varar från 09-Jul-2010 till 16-Oct-2010

4 April v. 13 (12+1)

Jag ser ut såhär;

Järn är bytt mot folsyra, ska nog börja äta järn igen ändå...trött som attan hela tiden. Magen växer som ni ser. Jag är TJOCK! Tack och adjö! Eller nej! Förresten så har vi sett vår bebis och den har 2 armar och två 2 ben, ett hjärta som slår och tydliga käkar...hoppas att det fanns en hjärna, det sa hon ingen om...men vi hoppas. Rutin UL blir i Maj.


Kommentarer
Postat av: Lina

MEN GRATTIS!! Vad roligt! Vi får ses när du är i Sverige! (har noll koll på när du är här)

2010-04-04 @ 19:41:23
URL: http://pajron.blogg.se/
Postat av: Johanna

Säger Grattis här med :) Väldigt glad för din skull. Nu känner jag mej mindre ensam om att vara gravid!

2010-04-04 @ 20:04:57
URL: http://krakunge.blogg.se/
Postat av: sara

Grattis Anki! Va roligt för er!! Trivs ni bra i Norge då? Inga planer på Borås igen eller?

2010-04-04 @ 20:22:23
URL: http://monch.blogg.se/
Postat av: Hanna

GRATTIS :-D Vad roligt!! Ojojoj, nu får du komma hit så man får krama om dig!!! Kommer dui inte tillbaka snart så ska jag komma dit och hämta hit dig... Ska ni flytta närmare nu? Stooooooooor kram

2010-04-04 @ 21:27:03
Postat av: Karin & Märta!

Åhå, grattis! <3

2010-04-04 @ 21:46:06
Postat av: Jenny Haidarian

Åhh grattis! :) Modigt att skaffa så tätt, det hade aldrig bekväma jag orkat! ;P Jag tror det blir en pojk denna gång!

2010-04-04 @ 21:51:16
URL: http://jennyhaidarian.blogg.se/
Postat av: Annie

GRATTIS!

2010-04-04 @ 22:16:03
URL: http://anniemolarin.blogg.se/
Postat av: Lulu

Gratulerar :D

2010-04-04 @ 23:41:40
URL: http://luluscastle.blogspot.com
Postat av: Josefina

Men grattis! :) Vi hade 16/10 som bf på Stina med, fast hon kom 21.

2010-04-05 @ 09:03:13
URL: http://haksocka.blogspot.com/
Postat av: Erika

grattis vad spännande!

2010-04-09 @ 16:02:09
URL: http://stoltmammatillmira.blogg.se/
Postat av: sofie

Åh, glad att jag hittade till din blogg.. Via google när jag satt o sökte på MA m.m.

Är också gravid, vecka 10 (9+4) idag.. Ska på VUL imorrn för att det att allt går som det ska.. :)

2010-04-11 @ 11:19:28
URL: http://mysteryangel.blogg.se/
Postat av: Åse

GRATTIS!!! Är glad för eran skull. Kram Åse

2010-04-17 @ 16:45:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0