Jag har hittat guld!

Jag må vara fattig (för tillfället) men i lördags var fan i mig rikast av alla jag känner! Guld, jag säger bara, GULD! Okej då, skogens guld, men ändå!

Mamma och jag var på smultronjakt till Tyras kvällsmat och på grusvägen tillbaka till stugan kikade jag in i skogen och tänkte "Undrar om det finns kantareller i vår skog". Jag stoppade min mamma för jag bara visste att där, DÄR inne finns det kantareller! Och ni fattar grejen eller, jag hade rätt! Vilken lycka, jag som älskar svamp! Det var nästan så jag sprang tillbaka till stugan för att hämta Tyras hink så jag kunde plocka på mig till min kvällsmat!

Nästan en hel hink blev det, och det räckte gott och väl till ett kantarelltokigt preggo och en mamma som aldrig ätit kantareller förut (som fick äta tills hon skämmdes!). Det bästa av allt var att jag hittade ett ställe som kryllade av kantareller men många var för små för att plockas och så var det massor med svampskott typ (??) som var på gång. Gult överallt! Nu ska jag bara googla upp hur lång tid det tar för kantareller att komma upp så jag kan vara där i tid. Jag vill ju inte att någon stjäl mina fina och goda mumsbitar!


ser ni det gula dääär borta?


lite av alla fina kantareller jag hittade


någon som tröttnade på att leta? dem gömmer sig ju lite bara!


lillalilla kantarell! jag passade på att rensta i skogen, som man ska!


nääästan ända upp till kanten på hinken


belöningen; nyrensad, borstad och stekt svamp!


Tyra gick inte lottlös, hon fick massor av smultron tills sin fil som kvällsmat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0